Werken dat is me toch wat! part 3

Door Slapstick op maandag 16 maart 2009 12:41 - Reacties (18)
Categorie: Persoonlijk, Views: 5.223

Deze blog zal onduidelijk zijn voor degene die deze nog niet doorgelezen hebben:

Werken dat is me toch wat! part 1
Werken dat is met toch wat! part 2

Even een update van het verhaal:

Ik ben afgelopen zaterdag boos weggelopen van me werk. Na 's morgens al uit mijn bed gebeld te zijn, normaal gesproken moest ik altijd om 9 uur aanwezig zijn, alleen is het stilzwijgend veranderd na 8 uur. Dus dan verslaapt deze kwaaie rakker zich.

Op een doorsnee zaterdag speel ik de hele dag kassier, maar omdat er een collega onverwacht ziek was moest ik haar taken overnemen en de "koeling"1 gaan vullen. Dat is een onderdeel dat niemand graag doet, maar voor een keer wil ik dat best doen.

Ik had er dus aan het einde van de dag al aardig de pik in zitten en als ik geÔrriteerd ben heb ik de neiging om ontzettend hard te gaan werken. Dus zodoende was ik al 2 uur eerder klaar met de "koeling" als er voor geroosterd staat.

Er waren nog meer collega's aan het vullen en als wannabee sociaal persoon ging ik dus even kwebbelen met een mede-vakkenvuller. Zij was zogeheten aan het "spiegelen"2 en ik ging al spiegelend naast haar staan werken terwijl we dus aan het praten waren.

Ik stond er nog geen minuut of die nieuwe chef kwam eraan en die vroeg mij vriendelijk doch dringend of ik toch maar even iets anders kon gaan doen. In eerste instantie zei ik natuurlijk: "nee, ik sta hier nog geen minuut en ik ben gewoon aan het werk". Daarop antwoordde hij "kom maar even mee naar boven toe", dus ik liep heel braafjes mee naar boven toe, maar voordat ik de trap opwas vertelde ik hem al dat ik liever na huis toe ging dan dat ik na hem zou luisteren. Daarop heb ik mijn jas gepakt en ben naar zo de deur uitgelopen.

Begrijp me goed: Het is echt niet dat ik een ruziezoeker ben, maar iemand die er net 2 maanden werkt en me dan als een hondje bij zich roept voor zoiets kleins daarop zeg ik dikke vinger. Ik werk er vier jaar, ik was gewoon aan het werk en de klanten hadden er ook geen last van.

Vanavond moet ik officieel weer werken, maar vanzelf ga ik in ieder geval niet...

EDIT: voor de duidelijkheid, we hebben dus een discussie op de trap gehad. Hieruit bleek dat hij niet van zijn standpunt wou wijken. Net zo hard als ik dat niet wou en aangezien er dan een onwerkbare situatie ontstaat was het niet echt nuttig om door te gaan werken.

Ik had best naar hem kunnen luisteren en iets anders gaan vullen "diepvries" }:| in dit geval . Maar ik was dus al een uur eerder klaar als normaal gesproken plus dat ik er niet bij ging zitten ofzo maar wel gewoon aan het werk bleef. Ik weet ook dat ik eigenlijk ten allen tijden naar mijn baas moet luisteren(dat heb ik ook 4 jaar gedaan.) maar dit was de druppel die de emmer deed overlopen. En als ik had toegegeven was het de volgende keer zo weer gebeurd. Nog even een verduidelijking: hij had voor die tijd nog geen woord tegen me gezegd..

EDIT 2:

Net belde de eigenaar me, dat is dus degene waar ik een poos geleden ook al een gesprek mee heb gehad of ik vanavond even langs wou komen om te babbelen. Daarom vanavond weer een update.

1 Koeling= De melkkoeling en de vleeswarenkoeling, dat houd in dat je s'morgens restanten moet vullen en de datums moet controleren en 's middags de vracht moet vullen en nog eventjes de melk moet vullen.
2Spiegelen= De vakken netjes maken, dus alle artikelen met de goede kant naar voren zetten en daardoor de totale winkel weer netjes maken.

Volgende: Werken dat is me toch wat! part 4 03-'09 Werken dat is me toch wat! part 4
Volgende: Prijsvraag Empire - Total War 03-'09 Prijsvraag Empire - Total War

Reacties


Door Tweakers user dvdheiden, maandag 16 maart 2009 12:50

[kritische modus]
Op zich zie ik nu niet zo 1,2,3 wat die manager fout deed eerlijk gezegd. Hij vroeg netjes om even mee te lopen en je wist nog niet echt wat die ging zeggen. Wie weet wou die vragen waar jij denkt dat je het best inzetbaar bent. Het komt nu een beetje over als een impuls actie, zeker door deze zin:

Daarop antwoordde hij "kom maar even mee naar boven toe", dus ik liep heel braafjes mee naar boven toe, maar voordat ik de trap opwas vertelde ik hem al dat ik liever na huis toe ging dan dat ik na hem zou luisteren.

Je liep dus niet braaf mee naar boven omdat voordat je de trap opwas al wegging. [/kritische modus]

[begripvolle modus]
Begrijp me goed, ik weet hoe frustrerend werken soms kan zijn, heb er zelf ook geregeld last van en kan me ook erg goed voorstellen dat je in een impulsieve actie wegloopt. Zeker omdat je een band met je werk hebt en je daar verantwoordelijk voor voelt.
[/begripvolle modus]

Door Tweakers user ReVision, maandag 16 maart 2009 12:51

Waar ik in je vorige posts nog wel redelijk met je mee kon leven en je situatie goed kon begrijpen vind ik dat je hier toch wel wat irrationeel reageerd. Oke de man werkt er pas net maar hij blijft toch je chef en je hebt hem niet eens de kans gegeven ook maar iets te zeggen.

Ik heb het zovaak gehad bij mijn vorige baan dat mijn chef onterecht mij aanspreekt op iets wat nergens op slaat of zegt dat ik maar wat anders moet gaan doen. Echter heb ik altijd zijn kant aangehoord en als ik het er niet mee eens was gaat het gewoon een oor in en een oor weer uit en knik ik gewoon maar ja.

Ik ben in de ruim 4 en een half jaar dat ik in een winkel heb gewerkt nooit boos weggelopen hoe erg de situatie ook was. Als je het al niet eens wil bespreken met je chef dan kun je misschien inderdaad maar beter wegbijven.

Dit is verder gewoon mijn menig, bedoel ik niets lulligs mee en ik hoop dat je mijn punt ook wel kan begrijpen.

Door Tweakers user dvdheiden, maandag 16 maart 2009 12:51

Ter verduidelijking, het lijkt er nu op dat een optelsom van frustraties je hiertoe hebben "gedwongen" maar dat deze situatie "op zich" niet een goed voorbeeld is van je frustratie(s) en je normaliter (ga ik vanuit als ik de vorige posts lees) juist handelen.

Door Tweakers user woekele, maandag 16 maart 2009 12:52

Hmm, je had misschien even kunnen afwachten wat hij je boven vertellen wilde. Als het dan niet beviel kon je altijd nog weglopen. Nu heb je hem niet eens de kans gegeven te zeggen wat hij zeggen wil.

Door Tweakers user TerraGuy, maandag 16 maart 2009 12:55

Al met al krijg je steeds minder plezier in je werk, en je 'baas' kan niet meer op je bouwen zo. Weglopen van je werk is natuurlijk 'not done', hoe begrijpelijk het ook is.

Als er geen hťle goede redenen zijn om te blijven, lijkt het me tijd dat je er een punt achter gaat zetten, hoe jammer je het ook vindt. De irritaties lopen zo te horen te hoog op om er nog fatsoenlijk over te kunnen praten.

Door Tweakers user Jungian, maandag 16 maart 2009 12:56

Die manager zal er (terecht) geen seconde minder om slapen als hij jou ontslaat. Je denkt misschien dat je heel wat betekent voor de organisatie, maar de feiten zijn dat je even vervangbaar bent als iedere andere supermarktmedewerker.

Door Tweakers user Jungian, maandag 16 maart 2009 12:59

Heb ik trouwens de memo gemist waarin staat dat we niet meer kunnen editten @ Tweakblog ?

Wat ik nog even toe wilde voegen was dat je misschien beter de hand had kunnen nemen om de manager wat beter te leren kennen. Als je er echt niet meer wilt werken kun je beter netjes ontslag nemen en ondertussen de relatie met je manager een beetje proberen te repareren.

edit:
En waarom mag ik dit bericht dan weer wel editten ? :?

[Reactie gewijzigd op maandag 16 maart 2009 13:00]


Door Tweakers user Slapstick, maandag 16 maart 2009 13:01

Die chef niet. Maar de baas wel, het is namelijk redelijk zeldzaam dat een vakkenvuller 4 jaar blijft hangen bij een supermarkt en ik heb eigenlijk een goede relatie met iedereen op het werk.

Deze supermarkt bevind zich ook in een dorp waar de aanwas van nieuw personeel niet zo heel erg groot is ;)

Edit:
Ik heb het toch nog 2 en halve maand met hem uitgezongen en dat terwijl ik al wrevel met hem had op de eerste dag dat hij aanwezig was.

[Reactie gewijzigd op maandag 16 maart 2009 13:03]


Door Tweakers user Poenzkie, maandag 16 maart 2009 13:03

Jup heeft Jungian gelijk ik. In je eentje zal je een Chef nooit op zijn knietjes krijgen. Voor jouw 5 anderen. Enige manier op iets af te dwingen bij een chef is om met alle medewerkers dreigen onslag in te dienen als hij niet normaal doet.

Door Tweakers user Sjonson, maandag 16 maart 2009 13:06

Het feit dat word aangehaald dat de man er pas net twee maanden werkt en jij al vier jaar is al van der zotten. Het is en blijft je baas. Het feit dat jij al bij voorbaat aangeeft dat je geen intresse hebt om naar deze man te luisteren laat een gebrek aan proffesionaliteit zien als je het mij eerlijk aan mij vraagt. Je werk zul je vast goeduitvoeren anders werk je daar niet al 4 jaar.

Nu lijkt het net of ik het voor deze man opneem, echter is dat niet zo. Het is zeer vervelend als je in z'n situatie terecht komt. Ene oor in en andere oor uit is dan nog misschien verstandiger dan gelijk weg lopen, weg lopen is een teken van gebrek aan respect voor je " meerdere" wat deze man natuurlijk gewoon is(ondanks zijn kortere loopbaan bij jou werkgever)

Uit je eerste blog bespeur ik een heel ander probleem:
Verandering. Je geeft zelf al aan dat je een hoop verantwoordelijkheden hebt verloren en er geen 1 terug heb terug gekregen. Je voelt je berooid zoals je zelf aangaf. Misschien moet je nog maar eens gaan nadenken wat je precies wilt. Je zoek nu een zondebok voor de veranderingen die plaats vinden binnen je werk/bedrijf.

Veranderingen zorgen er altijd voor dat mensen in de weerstand gaan, ook al is het onbewust.

P.S het is geen persoonlijke aanval, alleen een constateren en een mening van mij zelf over wat ik gelezen heb.

Door Tweakers user Slapstick, maandag 16 maart 2009 13:11

Het feit dat word aangehaald dat de man er pas net twee maanden werkt en jij al vier jaar is al van der zotten. Het is en blijft je baas. Het feit dat jij al bij voorbaat aangeeft dat je geen intresse hebt om naar deze man te luisteren laat een gebrek aan proffesionaliteit zien als je het mij eerlijk aan mij vraagt. Je werk zul je vast goeduitvoeren anders werk je daar niet al 4 jaar.

Nu lijkt het net of ik het voor deze man opneem, echter is dat niet zo. Het is zeer vervelend als je in z'n situatie terecht komt. Ene oor in en andere oor uit is dan nog misschien verstandiger dan gelijk weg lopen, weg lopen is een teken van gebrek aan respect voor je " meerdere" wat deze man natuurlijk gewoon is(ondanks zijn kortere loopbaan bij jou werkgever)

Uit je eerste blog bespeur ik een heel ander probleem:
Verandering. Je geeft zelf al aan dat je een hoop verantwoordelijkheden hebt verloren en er geen 1 terug heb terug gekregen. Je voelt je berooid zoals je zelf aangaf. Misschien moet je nog maar eens gaan nadenken wat je precies wilt. Je zoek nu een zondebok voor de veranderingen die plaats vinden binnen je werk/bedrijf.

Veranderingen zorgen er altijd voor dat mensen in de weerstand gaan, ook al is het onbewust.

P.S het is geen persoonlijke aanval, alleen een constateren en een mening van mij zelf over wat ik gelezen heb.
Als je een poos werk in een bedrijf dan roest je vanzelf wel een beetje vast, daar heb je helemaal gelijk in. Maar als jij mijn blog goed gelezen had dan zei ik in de eerste al dat ik ruzie met deze chef ging krijgen, dat is hierbij dus ook gebeurt. Het is natuurlijk echt niet alleen maar dit kleinigheidje maar het is een optelsom van heel veel van deze kleinigheidjes. Hij is mij zelfs een keer boos achterna gelopen omdat ik mijn koffiebekertje had laten staan in de pauze en dat terwijl ik weggebeld werd: er was een dringende zaak in de winkel.

Het klopt dat ik een zondebok zoek, maar het is natuurlijk niet alleen maar mijn mening, ik weet dat driekwart van het bedrijf hem ook de zondebok vind. Onprofessioneel zou ik mezelf niet willen beteugelen, ik heb altijd een goed contact gehad met alle vorige bedrijfsleiders en best wel eens een discussie gehad maar dat is heel normaal denk ik.

[Reactie gewijzigd op maandag 16 maart 2009 13:22]


Door Tweakers user Darkstar, maandag 16 maart 2009 13:16

Is het misschien niet een keer verstandiger om eens op een rustige manier met hem aan de tafel te gaan zitten en je frustraties uit te leggen? Het kan soms nuttig zijn om je ook eens in zijn plaats te stellen: hij wordt 'tussen de wolven gegooid' want hij is nieuw en al de andere medewerkers (zoals jij) werken er al een hele tijd. Daardoor heeft hij misschien het gevoel dat hij zich moet bewijzen ten opzichte van jullie. Nu is niet iedereen daar even sterk in en kan dit inderdaad op een totaal verkeerde en onaangepaste manier gebeuren ten opzichte van het personeel. Vergeet hierbij ook niet dat hij ongetwijfeld nauwlettend in het oog wordt gehouden door zijn baas...
Just my 2 cents natuurlijk, maar impulsief reageren is vaak de slechtse oplossing (en dat weet ik helaas ook uit ervaring....)
Sterkte en succes in ieder geval, hopelijk kan je een werkbare oplossing vinden!

Door Tweakers user MikeN, maandag 16 maart 2009 13:51

Hij verzoekt je wat anders te gaan doen, hij is je chef, dus dan heb je daar maar naar te luisteren. Staat je dat niet aan, dan zoek je maar ander werk. Zo simpel is het, zeker in supermarkten. Overigens is je op staande voet laten ontslaan vanwege werkweigering (wat het is) niet altijd een even slimme actie. In de supermarkt waar ik werkte was het dan namelijk zo dat je nog even een salaris terug mocht betalen (of eigenlijk de kosten voor je eigen vervanging moest betalen, was wel wettelijk onderbouwd iig)

Door Tweakers user KoffieNT, maandag 16 maart 2009 14:14

Ah yes, vakkenvullen. Good times, good times.. of ja, Ik heb het zelf 4-5 weken volgehouden.

Het was een Edah, die veranderd werd naar een Plus. Vanaf het sollicitatiegesprek ging het eigenlijk al mis.

De directrice vroeg me of ik 4 dagen in de week kon werken, ik zei toen dat ik graag 2 dagen werk, en als het echt niet anders kan 3 of 4 dagen zou kunnen werken. Ik werd meteen voor de volle 4 dagen ingedeeld. Ook heb ik in het sollicitatiegesprek 2 keer (geloof ik, tijd geleden al) aangegeven dat ik van 5 tot 8 wil werken (zaterdag tot 7), en dat af en toe een uurtje langer blijven geen probleem zou zijn.

Dag 1. (maandag) Van 5 tot, jawel, half 11.
Dag 2. (dinsdag) Van 5 tot, jawel, half 12.
Dag 3. (vrijdag) Van 5 tot, half 10.
Dag 4. (zaterdag) van 12 tot, iets van 10.

Echt schandalig, maar ik dacht, laat ik het de eerste week maar even aankijken, niet meteen gaan zeiken als nieuwkomer.
Deze werktijden gingen zo nog een aantal dagen door, ik zou graag ook nog wat meemaken van mijn persoonlijke leven dus ik heb gezegd dat ik het hier graag even over wilde hebben. Dit was eigenlijk niet mogelijk. Mijn 'baas, of hoe noem je dat', liep constant weg en nam eigenlijk geen tijd voor dit soort dingen. Een 'gesprek' moest minimaal lopend, als je het geen rennend wilde noemen.
Op een gegeven moment was de maat vol en heb ik gezegd dat ik simpelweg niet langer dan 9 uur blijf op deze dagen. Hierop een flinke discussie gehad. "Je kunt je crew niet zo in de steek laten", "wij kunnen er ook niets aan doen" "Het kan me niet schelen" "Je doet wat je gevraagd wordt" zijn enkele voorbeelden die mijn 'baas' tegen me zei. Wat een kind. (kerel van 40+)

Nee, profesioneel omgaan met je werknemers is anders.

Ik ben nou niet bepaald een bitch in dit soort dingen, dus de volgende dag dat ik weer langer moest blijven (zaterdag) ben ik om 7 uur gegaan.

Maandag werd ik apart geroepen en ben ik ontslagen :).

Spijt van? Dat ik er ben gaan werken in de first place, ja. Dat ik er (als ENIGE) iets van gezegd heb, hello no.


So beware: Altijd DUIDELIJKE/SCHRIFTELIJKE afspraken maken op een sollicitatiegesprek, gewoon brutaal zijn als het aankomt op werktijden/dagen en loon en niet zomaar dingen accepteren omdat je zo graag aan het werk wil, er zijn zat andere supermarkten.


Zeauw, die frustratie is er ook weer even uit. :)

Door Tweakers user KoffieNT, maandag 16 maart 2009 14:15

oh even edit nog: "Ik werd meteen voor de volle 4 dagen ingedeeld". Hier kwam ik dus pas achter op de eerste dag dat ik moest komen.

Door Tweakers user KoffieNT, maandag 16 maart 2009 14:16

edit 2: Haha typfout: Hello no = Hell no :P.

Door Tweakers user Supermario16, maandag 16 maart 2009 14:20

Ik werk nu ook 4.5 jaar in een lokale supermarkt (Eigen ondernemer) en heb me in die tijd ook opgewerkt van vulploegmedewerker naar eerste verkoopmedewerker (d.w.z. staat ongeveer gelijk aan jou chef).

Ik snap je probleem, maar snap je baas niet. Werken in dergelijke omgeving werkt (volgens mij in ieder geval) het beste door middel van een informele sfeer. Ik hoef mijn baas geen U of meneer te noemen, en mijn collega's / vulploegmedewerkers hoeven dat ook echt niet. Iedereen is inprincipe gelijk en mag zijn of haar mening geven en ik vraag hier ook altijd duidelijk om. Een chef die alleen maar verteld en niet luisterd is doet het gewoon niet goed, daar integen moet de chef ook de kans krijgen om aan de tafel te gaan zitten en rustig te luisteren. Voor hetzelfde geld wilde hij jou kant van het verhaal horen op het moment dat je met hem naar boven ging...

Andere kant van het verhaal:
Als mijn baas me nu ineens al m'n verantwoordelijkheden zou wegnemen (en dus indirect de uitdaging uit het werk zou halen) zou ik snel ander werk gaan zoeken. Ik (en jij waarschijnlijk ook) heb me de afgelopen jaren hard ingezet om te komen waar ik nu ben... Als je dan ineens aan de kant geschoven wordt gaat de lol er snel vanaf. Ik kan me nu echt niet voorstellen dat ik 'n hele avond / zaterdag vulwerk moet gaan doen (al vind ik tussendoor een uurtje helpen ook echt niet erg!).

Succes met je gesprek vanavond! Enige tip die ik kan geven: Laat je baas uitspreken en probeer zelf je mening / frustraties te onderbouwen. Vergelijk de situatie met de situatie bij je oude baas en vertel wat er toen beter ging zodat men je serieus gaat nemen. Als een medewerker zomaar wegloopt (om wat voor reden dan ook) zou ik hem iig niet meer serieus nemen.

Door Tweakers user Sjonson, maandag 16 maart 2009 15:45

Ik heb inderdaad je blog niet 100% gelezen. Enige tip die ik kan geven probeer met de collega's die het zelfde gevoel te hebben 1 front te vormen. Als de hele winkel zelfde soort issue's heeft dan sta je samen sterker.

Is het nou zo dat je weet dat er meer collega's zijn die het zelfde gevoel heeft als jou maar het niet uitspreekt weet je ook waar je aan toe bent en is het misschien verstandig om de eer aan je zelf te houden(wat lastig is gezien de lokatie van je werk etc, wat natuurlijk gunstig is).

Veel succes vanavond

Reageren is niet meer mogelijk